سرویس میزبان VOIP

سرویس های میزبانی VoIP در تقابل با سیستم های تلفن داخلی VoIP کدامیک برای شما مناسب تر است؟

قبل از اینکه سرویس میزبان VoIP مناسب را برای شرکت خود انتخاب کنید، باید فرق های کلیدی میان سرویس های میزبانی و سیستم های مستقل VoIP را بدانید

اگر در حال تصمیم گیری در خصوص راه اندازی سیستم VoIP برای شرکت خود هستید، احتمالا به هر دو مدل سرویس های میزبانی و سیستم های مستقل فکر کرده اید. اما کدامیک برای شرکت شما بهتر است؟

قبل از تصمیم گیری شناخت تفاوت های کلیدی میان این دو مدل مفید خواهد بود. اطلاعات زیر به شما در شناخت مدل مناسب کمک می کند.

سرویس میزبانی VoIP چیست؟

در سرویس میزبانی VoIP یک شرکت ثانویه وظیفه اداره سیستم تلفنی شما را به عهده خواهد داشت. شرکت شما تنها می بایست نرم افزارهای مورد نیاز را بارگذاری نماید. علاوه بر هزینه های مربوط به راه اندازی اولیه و فعال سازی سرویس، احتمالا نیاز به خرید گوشی های شبکه نیز خواهید داشت. در صورت تمایل شما امکان اجاره IP Phone ها نیز وجود دارد. باقی سخت افزار مورد نیاز توسط سرویس دهنده VoIP و خارج از شرکت شما تهیه و مدیریت خواهد شد.

سیستم تلفن داخلی VoIP PBX چیست؟

سیستم تلفن داخلی VoIP با سرویس های میزبانی آن متفاوت است، چراکه تهیه کلیه سخت افزار مورد نیاز توسط شرکت شما انجام می پذیرد. در حقیقت مسولیت مدیریت تماس ها به جای شرکت سرویس دهنده، بر عهده خودتان خواهد بود. راه اندازی سیستم تلفن داخلی VoIP پیچیده تر از راه اندازی سرویس VoIP است، ام در عین حال این سیستم بسیار پایدارتر است. سیستم تلفن داخلی VoIP می تواند با استفاده از یک VoIP Gateway به سیستم تلفن داخلی قدیمی اضافه شود.

تفاوت های اصلی چیستند؟

بسیاری از قابلیت هایی که توسط سرویس دهنده میزبانی VoIP ارائه می شوند در سیستم های تلفن داخلی VoIP PBX یافت می شوند. چه نیاز به شماره تلفن هایی با دسترسی رایگان (Toll Free) و یا یکپارچه سازی با سیستم ایمیل و یا حتی به طور مثال نیاز به فکس نرم افزاری داشته باشید، هر دو مدل از آن پشتیبانی می کنند. تفاوت اصلی بین این دو مدل در هزینه های راه اندازی و البته هزینه های جاری آنها نهفته است.
نظر به اینکه هزینه راه اندازی اولیه و گوشی های شبکه در مدل سرویس های میزبانی، این مدل به صرفه تر و در دسترس تر به نظر می رسد. و با توجه به اینکه یک شرکت بیرونی مدیریت سیستم تلفنی را بر عهده دارد، هیچ گونه هزینه نگهداری وجود نخواهد داشت. ضمنا نیازی به کارشناس IT برای مدیریت سیستم خود نخواهید داشت. اما به هر حال هزینه ها در صورتیکه بخواهید خدمات بیشتری دریافت کنید و یا تعداد کاربران خود را افزایش دهید، بالاتر خواهد رفت. تغییرات نیز ممکن است بلافاصله اعمال نشوند. برخی سرویس دهنده ها ممکن است قادر نباشند قابلیت های VoIP را آنطور که مورد درخواست شماست، سفارشی سازی نمایند. علاوه بر اینها، برخی سرویس دهنده ها ممکن است قابلیت های جدید این فناوری را در فاصله کوتاهی از زمان پیدایش، در اختیارتان قرار ندهند. و در آخر، اگر سرویس دهنده به هر دلیلی قادر به ارائه سرویس نباشد، شما بدون سیستم تلفنی خواهید ماند.
با انتخاب سیستم تلفن داخلی VoIP PBX، شرکت شما در ابتدا با کلیه های هزینه های اولیه نظیر گوشی ها، سروری برای میزبانی سیستم و کارت های سخت افزاری مورد نیاز برای ارتباط با خطوط شهری و سیستم تلفن داخلی فعلی، روبرو خواهد شد. این هزینه های بسیار قابل توجه خواهد بود و اغلب به چند هزار دلار می رسد. و بدلیل اینکه سیستم تلفنی در محل شرکت قرار دارد، نیاز به کارشناس IT برای راه اندازی و نگهداری آن خواهید داشت. هزینه های ظاهرا بالای یک سیستم تلفن داخلی VoIP PBX احتمالا باعث خواهد شد که شرکت هایی که بودجه لازم برای راه اندازی آن را ندارند، از انتخاب آن منصرف شوند.
هرچند، از آنجاییکه سیستم تلفنی در محل شرکت است، قابلیت سفارشی سازی آن بسیار بالاست. افزودن کاربران جدید و تغییر شماره ها بدون نیاز به سرویس دهنده بیرونی و صرف هزینه اضافی، در حداقل زمان امکان پذیر است.
در عین حال، اگر محل شرکت تغییر کند، باید تمام سیستم تلفنی نیز به همراه آن جابجا شود. در مدل سرویس های میزبانی VoIP، جابجایی سیستم تلفنی، به سادگی کشیدن فیش گوشی ها و وصل کردن مجدد آنها در مکان جدید به پهنای باند جدید اینترنت است.
در اینجا خلاصه ای از نقاط قوت و ضعف هر دو مدل ارائه می شود.

نقاط قوت مدل سرویس های میزبانی

مدیریت بیرونی سیستم تلفنی نیاز به منابع اضافی را کاهش می دهد

هزینه های پایین راه اندازی اولیه پایین

هزینه های اندک نگهداری

جابجایی سیستم تلفنی بسیار ساده و سریع است

ضعف های مدل سرویس های میزبانی

افزودن کاربران و قابلیت های جدید هزینه بر است

امکان ایجاد قابلیت های سفارشی شده بسیار سخت است

اگر سرویس دهنده قادر به ارائه سرویس نباشد، سیستم تلفنی وجود نخواهد داشت

نقاط قوت سیستم تلفن داخلی VoIP PBX

قابلیت بالای سفارشی سازی

کنترل بیشتر بر قابلیت ها و نحوه استفاده از سیستم

افزودن قابلیت های جدید نیازی به شرکت ثالث ندارد

محدودیت های VOIP PBX

پیش از هر چیزی هزینه هایی که برای سخت افزار و نصب آن باید صرف شود

نیاز اختصاصی به متخصص IT برای مدیریت سیستم که خود می تواند هزینه زیادی به دنبال داشته باشد

جابجایی سیستم تلفنی که خود شامل جابجایی سرور نیز می باشد

کدام مدل برای تجارت شما مناسب تر است؟

بدلیل اینکه ارایه دهنده سرویس VoIP یک عامل خارجی برای سفارش دهنده آن محسوب می شود، این موضوع که شرکت های تجاری کوچک با وجود محدودیتی که در منابع مالی خود دارند بتوانند به سیستمی با قابلیت های گوناگون و سهولت استفاده دست پیدا کنند، برایشان بسیار خوشایند خواهد بود که البته این تکنولوژی VoIP است که این امکان را فراهم می سازد.

علاوه بر این، با وجود تمام خدماتی که یک سرویس دهنده خارجی ارایه می دهد، یک سیستم VoIP بوجود آورنده یک تجارت کوچک که بر مبنای یک سیستم تلفنی جامع بدون نگرانی جهت وجود نگهداری و پشتیبانی مداوم است، می شود.

برای شرکت های نسبتا بزرگتر با داشتن بستر مناسب و منابع مالی بیشتر جهت سرمایه گذاری، احتمالا آشنایی با IP-PBX خوشایندتر خواهد بود. همچنین در یک شرکت تجاری بزرگتر احتمال وجود یک کارمند و یا منابع مالی جهت به خدمت درآوردن یک متخصص IT جهت مدیریت سیستم تلفنی بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و خرید: 021 82437000